Akta er för Loud Quitting

Vissa anställda jobbar på, under radarn, och gör bara det de måste. Andra tar ifrån tårna och vädrar sitt missnöje överallt. Det första fenomenet kallas för Quiet quitting. Det senare är det nya trendordet inom management: Loud quitting. Det är det mest destruktiva av de två nämnda så akta dig för att hamna där. Det kan snabbt gå utför.

Spara

Quiet quitting

Quiet quitting handlar inte om att säga upp sig, som ordet antyder, utan om att göra det minsta möjliga utan att få sparken. Ingen övertid, inga löften som tvingar en att offra privatlivet, inte göra mer än man måste. Man kommer, gör sitt jobb och går hem. Egentligen inget konstigt med det. Vem säger att du ska jobba mer än vad du får betalt för? Vem säger att du inte ska eftersträva ett liv utanför jobbet? Visst, om du maskar och gör livet svårt för andra så kan det bli ett problem, men inte direkt annars.

Högljudda protester och svikna löften "Loud quitting"

Sedan har du alltså de som högljutt protesterar mot oförrätter och svikna löften. De går ut i press eller på sociala medier och klagar över hur illa behandlade de känner sig. Eventuellt säger de upp sig till allas beskådan. Detta är loud quitting och det är ruskigt obekvämt för chefen eller organisationen. Men är det så enkelt att alla dessa bara är antisociala gnällspikar? Inte riktigt. Det skulle betyda att många arbetsgivare är fullkomligt inkompetenta på rekryteringar. Ingen anställer en bråkstake med flit, så vad kan ha hänt?

Om vi har människor som protesterar och kanske säger upp sig i offentligt vredesmod så kan det bero på att de har blivit illa behandlade av chefer och kollegor som kör härskartekniker och visar avsaknad av empati, och då plötsligt handlar det inte om gnäll utan om relevant kritik. Vi ser det bland annat när visselblåsare berättar om sina erfarenheter!

Det senaste exemplet kan inte undgått många. De fenomenala spanska damerna vann VM i fotboll, men ingen pratar om det. Istället har spelaren Jenni Hermoso gått ut med att det var noll samtycke till att den spanska fotbollsbossen Luis Rubiales smällkysste henne på munnen efter segern. Noll! 80 spanska fotbollsspelare vägrar att spela i landslaget så länge Rubiales är kvar. Han tvingades till slut att avgå.

Problem i flera andra branscher

Vi har också läst i media om problem i flera andra branscher. Stora bolag som vill tvinga tillbaka sina anställda till trista arbetsplatser fem dagar i veckan när det inte ens finns produktivitetsskäl för det. Vissa branscher som kör oavlönade slavkontrakt (läs: trainee- tjänster) eller behandlar personal som förbrukningsvara. Precis nu läser jag att personalen som jobbar för Jimmy Fallon, talkshow host i USA, går ut och säger att han förstört all motivation och glädje med sitt lynniga humör. Varför ska dessa människor och organisationer få högt betyg av de anställda? Vem känner sig uppskattad och engagerad där? Inte många. Ändå är mörkertalet troligen högt. Rädslan för att verka jobbig kan minska lusten att gapa högt. Det kan göra det svårt att få ett nytt jobb. De håller hellre skenet uppe och lider i det tysta.

Va rädd om varumärket

Anställda har en stor makt att påverka varumärket hos sin arbetsgivare, på samma sätt som konsumenter har när de betygsätter hotell och restauranger. Får dessa etablissemang lågt betyg så kommer folk inte att gå dit för att äta – eller söka jobb. Det kan bli riktigt illa för företag med behov av glada kunder, leverantörer och duktiga kollegor.

Loud quitting handlar alltså om högljudda protester, ofta i sociala medier eller andra medier.

3 frågor du som chef ska ställa dig

  1. Är personen en sabotör som mest förstör för alla andra, eller är personen utsatt för uselt ledarskap och som då lyfter detta istället för att hålla tyst och köra quiet quitting?
  2. Om du har en sabotör, hur gör du för att snabbt minimera skadan?
  3. Om du har någon som protesterar mot dåligt ledarskap – hur möter du den personen och hur ändrar du på det ledarskapet?

Relaterade inlägg

Laddar inlägg