Arbetsplatsen som attraktionskraft

Står ni inför en flytt eller omorganisation - missa inte chansen att skapa en miljö som verkar som identitetsbärare för de anställda och som attraktionskraft för nyrekrytering.

Spara

Högre mening med ett eget koncept

Vi människor vill vara unika, men gärna unika i grupp hellre än ensamma som individer. Vi tycker om att tillhöra. Den fysiska arbetsmiljön har möjligheten att få oss att känna tillhörighet och stolthet. En väl formgiven kontorsmiljö kan skapa inspiration, sammanhållning och lust till arbetet och har all potential att öka produktiviteten och välmåendet.
För att lyckas få till en sådan kontorsmiljö gäller det att skapa ett eget koncept med en högre mening, inte bara tänka funktioner+snyggt+färgen från loggan.

Krokar i byggnadens gestaltning

En metod är att släppa in arkitekten för att göra en analys av företagets kärnvärden och verksamhet och göra ett förslag på översättning - hur kan det unika med företaget förtydligas och gestaltas i en fysisk miljö. Nästa steg är att därifrån skapa en palett av färger, material och funktioner som skall finnas med i miljön för skapa de där känslorna och stämningarna som lirar med företaget. När detta ramverk sitter är det en bra grund att utgå ifrån för att ta alla de designbeslut som processen framåt kräver. Om konceptet också krokar i byggnadens gestaltning, exteriört och gemensamma ytor, är det ännu större chans att lyckas. Det behöver inte vara mer än detaljer eller gemensamma material eller proportioner, små ledtrådar som gör att du omedvetet kopplar ihop interiören med huset du befinner dig i.

Miljön behöver göra jobbet

När man kliver in genom dörren skall både medarbetare och kunder känna sig välkomna och få rätt första intryck av verksamheten, man vill inte känna sig osäker om man är på rätt plats eller vart man ska ta vägen som nästa steg. Nu för tiden är det sällan en stillasittande receptionists väna ansikte kan ta emot och guida besökare rätt, miljön måste göra det jobbet på egen hand. Chansa inte och gå på uppenbara standardlösningar, för då kommer ni tappa möjligheten att också lämna ett unikt intryck som är läsbart och självklart för alla.

Med andra ord

  • Skapa eget koncept med en högre mening,
  • Gör en analys av företagets Kärnvärde
  • Låt stämningen lira med företaget
  • Krokar i byggnadens gestaltning
  • Låt miljön behöver göra jobbet med att guida besökare

Relaterade inlägg

Laddar inlägg