När: Oct 12 2022, 14:00-15:30
Plats: Online, 12/10, 19/10 och 26/10

Leda på distans - bemästra digitala verktygen

I denna utbildningsserie ger vi dig som leder på distans konkreta verktyg för att utveckla ditt digitala ledarskap. Utbildningen innehåller även moment med breakoutsessions för diskussioner och erfarenhetsutbyten tillsammans med andra deltagare.
Du som läser arbetsplatsenifokus.se får 20% rabatt på ordinarie pris*.
(Ord pris 4 200kr ex moms)
Ange koden "arbetsplatsenifokus" när du bokar.

Boka din plats på vår hemsida

*kan ej kombineras med andra erbjudanden

Utbildning Spara

Innehåll

Det digitala arbetslivet skapar nya samarbetsformer och påverkar hur du leder din verksamhet/grupp. Det medför både utmaningar och möjligheter och kräver en förändring i arbetssätt både för dig och dina medarbetare. Med Microsoft 365 erbjuds verktygsstöd för att du som ledare ska kunna vara närvarande, tydlig och skapa delaktighet och främja en god digital kultur.
I denna utbildningsserie ger vi dig som leder på distans konkreta verktyg för att utveckla ditt digitala ledarskap. Utbildningen innehåller även moment med breakoutsessions för diskussioner och erfarenhetsutbyten tillsammans med andra deltagare. Utbildningen sker på distans och består av 1 1/2 timmes, intensiva och lärarledda tillfällen, så att du ska få maximerad kunskapsutdelning. Mellan tillfällena får du tillgång till digitalt material, praktiska övningar och har tillgång till e-postsupport med läraren. Utbildningen spelas in om du skulle missa ett datum.

Pass 1: Att leda och samverka digitalt via Teams

  • Ledarens ansvar och utmaningar vid distansarbete
  • Medarbetarens ansvar och utmaningar 
  • Säkerställa de digitala verktygen fungerar för och kan hanteras av alla
  • Allmänt om Teams som digital samarbetsplattform
  • Spara tid med smart filhantering
  • Gemensam filstruktur i teams
  • Delning och samredigering
  • Versionshantering
  • Planera och följ upp ditt team med Planner
  • Planner via Teams
  • Fördela uppgifter
  • Buckets, etiketter och inställningar
  • Översikt
  • Uppgifter (kombo av To Do och gemensamma planer)
  • Tillgänglighet - informera om digital närvaro
  • Transparent kommunikation via teams - när använda vilken kommunikationskanal?
  • Riktlinjer kring kommunikation
  • Att vara proaktiv och driva kommunikationen
  • Ge bekräftelse, uppmuntran och beröm via digitala verktyg
  • Främja gemenskap och stärk den sociala samhörigheten
  • Vara en positiv digital förebild
  • Avslutande gruppdiskussion och erfarenhetsutbyten

Pass 2: Ta din roll som mötesledare till nästa nivå 19/10

  • Gemensamma spelregler vid digitala möten
  • Skapa engagemang och delaktighet vid distansmöten – samt vid möten där endast vissa deltagare är med på distans
  • Mötesledarens roll och ansvar – genomförandeteknik
  • Planera digitala möten och förbereda innehåll
  • Hantera externa deltagare
  • Testa tekniken och ändra enhetsinställningar
  • Fördela ansvar under mötet (ex. mötesanteckningar, inspelning, ansvar för chatt)
  • Slå på/av kamera och ljud, inställningar
  • Blurra/Byta bakgrund
  • Fästa kamera och spotlight
  • Stort galleri/tillsammansvy
  • Presentera, skapa interaktivitet och samverka
  • Dela skrivbord
  • Dela fönster
  • Dela presentation, inställningar för Powerpoint (ex. spärra möjlighet till bildväxling för deltagare)
  • Ge kontroll under presentation
  • Samredigera fil under ett möte
  • Använda Whiteboard
  • OneNote mötesanteckningar vs Teams mötesanteckningar
  • Använda Planner under ett möte
  • Använda Forms
  • Handuppräckning
  • Använda Speaknow – talarlista
  • Chatt
  • Hantera breakoutrooms som presentatör
  • Genomföra möte från mobilen/delta via mobilen
  • Inspelning
  • Efterarbete med summering och uppföljning som leder till handling
  • På gång/kommande nyheter inom Teamsmöten
  • Avslutning med gruppdiskussion och erfarenhetsutbyten

Pass 3: Introduktion till användbara digitala 365-verktyg för ledare 26/10

  • Forms
  • Skapa och distribuera formulär (exempelvis medarbetarundersökningar, enkäter, tester, quiz, mm)
  • Koppla forms till Teams
  • Stream
  • Intern videotjänst för utbildning, inspelade möten, onboarding av nyanställda etc.
  • Koppla film eller kanal till Teams
  • Sway
  • Digitalt interaktivt presentationsverktyg som kombinerar text, bild, ljud och rörlig media. Kan exempelvis användas för inbjudningar, nyhetsbrev, rapporter, interninformation m.m.
  • Power BI
  • Rapportverktyg för att sammanställa, analysera och visualisera data som kan distribueras inom organisationen.
  • My Analytics
  • App som analyserar personliga arbetsmönster och ger produktivitetsinsikter
  • Power Automate
  • Effektivisera återkommande uppgifter och processer– så att du kan fokusera på det som är viktigast
  • Avslutning med gruppdiskussion och erfarenhetsutbyten