Trendspaning – Cleantech

Cleantech är något som är högst aktuellt. Det är väldigt intressant och framför allt viktigt. Kort beskrivet så är Cleantech ett begrepp som används för all teknik och alla processer som syftar till att förbättra eller minska dess negativa påverkan på miljön.

Spara

Teknikens historia

Teknikens historia är lång, lika lång som människans. Den skulle kunna räknas som ännu längre då djur använt sig av enklare redskap och konstruktioner. Bävrar som bygger hyddor, spindlar som spinner nät eller getingar som bygger bon av pappersmassa är några exempel.

Skillnaden mellan djur och människor är att hos djuren styrs dessa beteenden främst av genetiskt nedärvt beteende. Människans användning av teknik handlar däremot om ett inlärt beteende och som en del av vår kultur. Idag är teknik en självklar del i samhället och många människors vardag präglas av olika tekniska lösningar, prylar och processer, det är helt enkelt svårt att undgå den. Vissa går till och med steget längre genom att operera in teknik i kroppen i form av mikrochip. Detta i hopp om att förenkla olika situationer i vardagen som att öppna dörrar, identifiera sig, åka tåg eller checka in på flygplatsen.

Miljövänliga val

Att vi lever i en teknisk värld går inte att komma ifrån men hur gör vi för att inte låta tekniken ha för stor påverkan på vårt jordklot?

Enligt naturskyddsföreningen är april den månaden då vi i Sverige gör slut på vår årliga ranson av jordens resurser. Resten av året tar vi från människor i andra delar av världen och från våra barn och barnbarn. Även om Sverige på flera sätt är en förebild när det kommer till miljöfrågan så är svenskar bland de värsta när det gäller att konsumera mer än vad miljön klarar av. Man kan säga att vi i Sverige lever som om det fanns 4,2 jordklot. Både som företag och som köpare har vi otroligt mycket makt och för att vi ska kunna nå FN:s mål om en hållbar konsumtion och produktion till 2030 behövs det förändring. Genom att göra mer miljövänliga val kan köpare och företag på olika sätt hjälpa miljön och bidra till en mer hållbar cleantech framtid.

Hur kan man som köpare sträva efter cleantech? Vi skulle vilja trycka på framför allt tre saker som vi tycker är viktigt att tänka på när du väljer en produkt eller en tjänst.

Att tänka på som köpare

  1. Gör din research innan du köper något. Köp produkter och tjänster från företag som har ett helhetstänk kring miljö i alla delar av verksamheten.
  2. Köp klimatneutrala produkter. En klimatneutral produkt är certifierad enligt standarden för Climate Neutral. Det innebär att företaget kompenserar för sina utsläpp av växthusgaser och vidtar åtgärder för att ytterligare minska utsläppen.
  3. Köp produkter med längre livslängd som på så sätt bidrar till mindre konsumtion

Som företag finns det ännu fler saker man kan tänka på och många möjligheter till energieffektivitetsförbättringar. Detta kan i sin tur bli ekonomiskt gynnsamt men framför allt ge processer, produkter och tjänster en mindre negativ miljöpåverkan. Inom cleantech finns det olika delar där det är viktigt att tänka hållbart.

Några av dessa är:

  • Avancerade material
  • Avfall och återvinning
  • Byggnader och infrastruktur
  • Elnät och energilagring
  • Förnybar energi
  • Resurser och miljö
  • Transporter
  • Vatten och avlopp

Exempel på åtgärder för företag:

  • Användning av hållbara material utan skadliga ämnen
  • Livscykelanalys för att identifiera miljöpåverkan för befintliga och planerade produkter, tjänster och tillverkningsprocesser och identifiera förbättringsmöjligheter.
  • Tillverkning i lokala fabriker
  • Användning av förnyelsebara energikällor
  • Effektivisera resursanvändning
  • Återvinning och minimering av avfall
  • Gröna transporter som drivs av fossilfria drivmedel
  • Återvinningsbara och kompakta förpackningar som är optimerade för ändamålet
  • Energieffektiva byggnader och lokaler
  • Sträva efter en ”grön arbetskultur” i form av: Eltjänstebilar, Distansarbete (som i sin tur minskar resandet och behovet av kontorsyta), Fossilfria tjänsteresor i form av fler digitala möten och högre andel tågresor.
  • Arbeta förebyggande för att bidra till en bättre miljö genom en miljöpolicy

Slutsats

Cleantech kommer framöver inte bara vara rent av nödvändigt ur ett globalt miljöperspektiv utan också ur ett varumärkesperspektiv. Cleantech är och kommer i framtiden att vara en av dom viktigaste USP:arna. Vi tror helt enkelt att människor väljer företag som tar sitt ansvar och som aktivt jobbar mot en mer hållbar framtid.


Skrivet av: Andrea Wahlström

Relaterade inlägg

Laddar inlägg