Att göra som man alltid gjort...

Att utgå från att man ska göra saker på samma sätt, i samma ordning och med samma synsätt är det enskilt största hindret för att vi ska utveckla vår bransch mot större hållbarhet och med återbruk som ett naturligt inslag.Om man istället väljer att se förändringarna som en möjlighet att utveckla nya affärsmodeller och erbjudande kommer branschen att utvecklas på ett sunt sätt och med ett stort mervärde för slutkund.

Spara

Stoppa bestick andra personer haft i munnen med en känsla av lyx!

Albert Einsteins citat - att definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen, men ändå förvänta sej ett annat resultat - kan vara bra att ha i tankarna om vi ska komma framåt i hur vi kan jobba med återbruk av inredning till kontor och offentliga miljöer. Vi måste vara förändringsbenägna i hela processen, inte bara när det kommer just till inköpet av en begagnad kontorsmöbel.

Kan vi vända på processer och göra saker i en annan ordning bara för att se vilka möjligheter som öppnar sej då? Kan vi tänka oss att se färger med ögat istället för exakta färgnummer på tyg och lack och framför allt kan vi släppa tanken på att en nyproducerad möbel faktiskt är lika "använd av andra" efter några månader på kontoret som en återbrukad?

Ett hotell har i så fall bara återbrukad inredning. Man sover i samma säng och lakan som andra personer gjort hundratals gånger, delar stolar med gårdagens gäster och man till och med stoppar samma bestick i munnen som andra använt. Och allt det med en känsla av lyx!

Tänk om - och förvänta dej ett annat resultat.

Varför måste processen börja med valet av specifik produkt och sen jobba mot en tajt deadline inför upphandling och beställning så produktions -och leveranstid kommer i fas till inflyttning?

Vore det inte enklare att bestämma sej för att det där är en stapelbar stol med 4 ben och klädd sits, för att sedan komma vidare i processen mot en planritning och kravbild för hur inredningen ska se ut och uppfylla för funktioner? När den är spikad kan man titta på specifika produkter som är återbrukade och därmed tillgängliga här och nu - utan leveranstid.

Både kund, projektledare och arkitekt kan få en behagligare resa i projektet och här finns nya affärsmodeller att utveckla i samband med det. Vem tar hållbarhetsansvaret och hjälper kunden med
att uppnå de målen? Vem planerar en eventuell förädling av det återbrukade och hur kan man se på färger utifrån öga & känsla snarare än ett färgnummer eller specifikt tygfabrikat?

Tjänster som hjälper kunden att nå sina mål, att jobba gemensamt mot en hållbar inredning och riva de
gamla och förlegade trösklarna som underlättar ett återbruk. I detta skapas affärsnytta, hållbara erbjudande och ett mervärde som tjänsteföretag. Ett som inte mäts i timkostnad eller produktinköp.

Det börjar här och nu.

Genom att vara öppen för nya processer och se mervärde med den kunskap man får till sej i ett nytt samarbete, på nytt sätt - skapar nya förutsättningar. Förutsättningar för en hållbar lösning, ett lönsamt projekt och incitament för nya samarbete och nya affärsmodeller.

Det börjar här och nu om man vill vara med på resan. Det vi vet med säkerhet är att den gamla modellen har få vinnare. Om någon. Till något.

Var börjar man?

  • Börja med att bestämma dej för att ni vill jobba med återbruk i projektet. Att bestämma sej är alltid steg 1.
  • Låt inte de gamla processerna styra projektet framåt. Val av produkt är inte viktigt förrän i slutet.
  • Se färger med öga och intryck, inte med färg och tygnummer. Det är bara intressant för producent och tillverkare.
  • Välj samarbetsparter som kan bidra med kunskap. Inte prislista.
  • Engagemang, sätt upp mål och redovisa dem.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg