Kontorets materialitet

När man på arkitektskolor pratar om materialitet menar man ofta ett specifikt materials inneboende egenskaper. Det betyder att man väger samman hur ett material beter sig med hur det upplevs av kroppen. De här egenskaperna tar man sedan i beaktning när man väljer vilket material som är lämpligt att använda i en byggnad. Ur den kunskapen finns det mycket att hämta när det är dags att välja ytskikt och inredning till arbetsplatsen. Det finns fler värden att ta hänsyn till än pris, utseende och städbarhet: hur materialet upplevs av kroppen och vad det väcker för associationer.

Spara

Att gå på ett golv är en upplevelse för många sinnen, man ser hur golvet ser ut när man rör sig över det, man hör hur det låter när foten träffar ytan, man känner golvets struktur och hårdhet med fötterna. Ibland kan man till och med känna på doften vad det är för golvmaterial.

"Vad spelar det för roll och vad har det här med mitt kontor att göra?"
Jo, hur ett material upplevs kommer både att påverka beteenden, hur kontoret uppfattas och i förlängningen hur verksamheten i stort upplevs.

Om du klär en vägg med träribbor istället för att bara måla den leder det till att många närmar sig och drar handen över väggen för att känna hur den känns att vidröra. Denna kunskap är bra att ta till när du vill rikta uppmärksamheten åt ett särskilt håll eller påverka hur dina besökare förflyttar sig.

Vad materialet signalerar

Ett annat exempel på materialitetens inverkan är att en kopp kaffe smakar annorlunda i en plastmugg än i en porslinskopp. På samma sätt känns det inte likadant att sitta i en lädersoffa jämfört med en soffa klädd i konstläder. För ögat kan de se väldigt lika ut men konstlädret klibbar fast, luktar plast och känns artificiellt. Om materialet inte känns genuint kan det finnas en risk att upplevelsen spiller över på verksamhetens varumärke. Ett bättre alternativ kan i så fall vara en vacker textilklädsel som är mindre kostsam än läder men mer autentisk än konstläder. På samma sätt kommer man uppleva skillnad mellan ett trägolv och ett vinylgolv med trätryck även om de ser likadana ut på bild. Även här finns det alternativ som upplevs mer autentiska om ett äkta trägolv inte är aktuellt.

Hur ett material upplevs påverkar hur kontoret, och i förlängningen verksamheten, uppfattas.

Förutom genuinitet har materialen också med sig andra signalvärden som färgar av sig på intrycket av verksamheten. Sten och tegel signalerar ofta robusthet och stabilitet medan mjuka mattor, gardiner och trä ger ett mer varmt och ombonat intryck. Att kombinera material med olika texturer, tyngd och uttryck kan vara en bra metod för att skapa en levande och intressant miljö.

Se materialens effekt

Hur börjar man då arbeta med materialitet på arbetsplatsen?
Nästa gång du skall göra ett inköp till din arbetsplats, fundera på vad produkten är tillverkad av, hur den känns och vad den signalerar. Ett nästa steg kan vara att välja ut ett rum där du tror att ett medvetet arbete med materialitet kan ha stor effekt. Testa till exempel att i konferensrummet välja en bordsskiva i linoleum istället för laminat, lägga en tjock matta på trägolvet och byta ut en av de målade väggarna mot en tapet eller en veckad gardin. Du kommer märka att materialval gör skillnad.

Några råd om att välja material till kontoret

  • Glöm inte att material upplevs med mer än ögonen. Även ljud, doft och taktilitet påverkar rummet.
  • Genuina material signalerar mer trovärdighet än imitationer.
  • Det behöver inte bli dyrare att använda genuina material, men det känns lyxigare.
  • Våga experimentera med materialiteten på kontoret. Det gör skillnad!

Relaterade inlägg

Laddar inlägg