I gränslandet mellan sjukdom och arbete

Hjärtat bultar, trycket i huvudet ökar och det är svårt att se klart. Allt upplevs rörigt. Andhämtningen ökar och det är svårt att särskilja vad man ska göra först! Mejlboxen svämmar över. Det finns säkert fler av er som känner igen känslan, när stressen har ökat så pass mycket och det till slut inte går att prioritera vad som ska göras först. Lägg därtill känslan av att finnas tillgänglig 24/7.

Spara

Bara lite till...

Jag själv ansåg mig vara immun mot stress. Biter inte på mig! Sov minimalt och hade ett schema som skulle få vem som helst att undra hur länge det skulle hålla. Det höll i 20 år och sedan tog det stopp. I mitt fall var det min balans som slogs ut. Det krävdes relativt ingripande åtgärder under en längre tid, för att få tillbaka livet på en någorlunda normalnivå.

När gränser suddats ut mellan arbete och privatliv

Att balansera mellan känslan av att inte må bra mentalt och att vilja leverera på sitt arbete är en komplex utmaning för alla parter. Att situationen är svår och krävande för den som drabbats är inte svårt att förstå, då det många gånger saknas självinsikt att det snart tippar över. Från en chefs perspektiv ställs det flera krav både utifrån rättsliga perspektiv som humana. Hur ska jag gå tillväga för att hantera medarbetaren på ett ansvarsfullt som empatiskt förhållningssätt, är för många en svår balansgång. Som arbetsgivare vill jag hjälpa men vet inte alltid hur. Vad får jag ställa för frågor och måste jag agera även om ohälsan uppstått på grund av privata orsaker? Det sistnämnda frågan är ändå relativt lätt att besvara. Ja, om ohälsan påverkar arbetet på ett eller annat sätt, då blir det en fråga att hantera för arbetsgivaren.

Oförståelse för individens tillstånd

För en medarbetare som befinner sig i gränslandet mellan att inte orka och måste göra, blir det svårt att sätta gränser både för sig själv och andra. Vilket innebär att det i mångt och mycket finns en oförståelse för individens tillstånd hos omgivningen. När energin endast räcker till för arbetet, då kan det vara svårt att få både familj som vänner att acceptera att den där fikastunden tillsammans som i normala fall kan vara supermysig, kan bränna av det sista av krafterna.

Psykisk ohälsa – en utmaning för alla

Att klimatet på våra arbetsplatser hårdnat och att stressen ökat ser vi exempelvis i den rapport som Arbetsmiljöverket presenterade tidigare i år gällande arbetsrelaterad dödlighet. 772 personer dör årligen på grund av stress på jobbet och den siffran förväntas öka.

Att förstå hur jag som arbetsgivare eller kollega kan stödja som hantera en medarbetare vars arbetsförmågan i relation till den ohälsa medarbetaren upplever, inte alltid balanseras, är avgörande för att minska risken för en lång sjukskrivning.

Arbetsförmåga och balansen utifrån medicinska förutsättningar

Att bedöma arbetsförmåga och ta hänsyn till medicinska förutsättningar är av central betydelse för att främja anställdas välbefinnande och hållbarhet på arbetsplatsen. Mental ohälsa kan ha en betydande inverkan på en persons förmåga att utföra och med det sköta sina arbetsuppgifter enligt de mål som satts i exempelvis utvecklingssamtalet. Därför är det nödvändigt att identifiera tidiga signaler och agera snarast för att undvika den överhängande risk som kan uppstå för en lång sjukskrivning.

Vi vet idag att när den psykosociala arbetsmiljön är nedsatt, påverkas allt från exempelvis produktivitet, kvalitet, entusiasm som att risken för konflikter, kränkande särbehandling och olyckor ökar.

Svensk lagstiftning som grund

I Sverige regleras frågor relaterade till att säkerställa en arbetsgivares ansvar när det kommer till arbetsanpassning genom flera lagar och förordningar. Den primära är Arbetsmiljölagen och dess föreskrifter , som arbetsgivare ska känna till genom att ha en tydlig policy och rutiner för arbetsanpassning.

Arbetsgivarens ansvar- enligt lag

Enligt Arbetsmiljölagen (AML) har arbetsgivaren ansvar för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete . Det innebär att arbetsgivaren måste arbeta proaktivt för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och skapa en säker och hälsosam arbetsmiljö. Detta inkluderar att identifiera risker för mental ohälsa och vidta åtgärder för att minimera dem. Arbetsgivaren bör genomföra riskbedömningar, erbjuda utbildning och stöd samt skapa en kultur där öppen kommunikation om hälsa och välbefinnande uppmuntras.

Diskriminering baserad på hälsotillstånd

En annan lag att ta hänsyn till är Diskrimineringslagen (DL) som förbjuder diskriminering baserad på hälsotillstånd. Det innebär att arbetsgivaren måste vara medveten om och ta hänsyn till de anställdas medicinska förutsättningar och erbjuda rimliga anpassningar för att möjliggöra fortsatt arbete. Det kan inkludera att erbjuda flexibla arbetstider, anpassade arbetsuppgifter eller tillhandahålla stödåtgärder för att underlätta för den anställde med någon form av ohälsa.

Vikten av proaktivt arbete och tidig upptäckt

Att vara proaktiv i att förebygga mental ohälsa och agera när tidiga signaler upptäcks är avgörande för att bevara en hälsosam arbetsmiljö och stödja de anställdas välbefinnande. Arbetsgivare bör skapa en kultur där öppen kommunikation och stöd för psykisk hälsa prioriteras.

Genom att alla parter aktivt deltar i rehabiliteringen blir det lättare att säkerställa att den som drabbats innehar en acceptans både för vad arbetsgivarens kan erbjuda och sitt ansvar att delta i den framtagna rehabiliteringsplanen. Detta för att undvika känslor av kränkning och motstånd. Rehabilitering är en dynamisk process där tydliga mål och utvärdering av insatserna spelar en avgörande roll.

Fem åtgärder för arbetsgivare när tidiga signaler upptäcks

  • Skapa en trygg och inkluderande arbetsmiljö där de anställda känner sig bekväma att prata om sin mentala hälsa. Viktigt att ha en tydlig policy och rutiner när det kommer till arbetsanpassning och rehab.
  • Utbilda chefer och kollegor om mental ohälsa, dess tidiga tecken och hur man agerar på ett stödjande sätt.
  • Etablera en strukturerad process för att identifiera tidiga signaler, exempelvis genom regelbundna individuella samtal och medarbetarbedömningar.
  • Erbjuda flexibla arbetstider och anpassade arbetsuppgifter för att underlätta återhämtning och balans mellan arbete och privatliv.
  • Samarbeta med externa experter, till exempel arbetsmiljöspecialister eller företagshälsovården, för att erbjuda professionellt stöd och vägledning vid behov.

Slutsats

För att hantera gränslandet mellan sjukdom och arbete på ett humant sätt är det nödvändigt att alla involverade parter agerar ansvarsfullt och proaktivt. Genom att arbeta förebyggande och agera när tidiga signaler upptäcks kan arbetsgivare bidra till att skapa en hälsosam arbetsmiljö och stödja de anställdas välmående och med det undvika långa och kostsamma sjukskrivningar.

Att tydligt definiera rollerna och ansvarsuppgifterna för arbetsgivare, medarbetaren, Försäkringskassan, företagshälsovården och läkare kan vi skapa en rehabiliteringsprocess som är rättvis och hållbar. Det är genom öppen dialog och respekt för individens behov och ambitioner som vi kan skapa ett system som främjar återgång till arbete på bästa möjliga sätt och på så vis kan arbetsgivare skapa en hållbar och produktiv arbetsplats där de anställda kan blomstra.

Här kommer några tips till medarbetare som uppvisar ohälsa:

  • Ta dina signaler på allvar även om de inte känns så ”allvarliga” eller som att du på riktigt är sjuk. Trötthet, tappad energi, mindre lust, det känns inte kul, det är tungt, jag sover sämre, etc.
  • Tänk inte: - om jag biter ihop så… - om jag bara får klart det så… - om jag tänker mer positivt så… - om jag slutar tänka så negativt så… etc. Tänk: Det finns något väsentligt i min situation nu som behöver förändras. Hur kan jag finna vad det är, vad kan jag få hjälp med att formulera, klargöra det?
  • Ta hjälp!! Det finns en relevans i din situation som med 99,9 % sannolikhet inte har att göra med brister i/hos dig utan sammanhanget som du är i.
  • Att inte ta hjälp, ta din situation på allvar är direkt skadligt och farligt för dig och kan leda till bestående skador och livshotande tillstånd
  • OM du tar hjälp i tid kan du snabbt bli hjälpt, snabbt känna dig bättre och dessutom kommer du att bli klokare och vara bättre rustad för framtiden
  • Kom ihåg att du delar din situation och erfarenhet med en massa människor. Du är inte ensam.
  • Kom ihåg att det finns bra hjälp att få, hjälp som är speciellt anpassad för dig och din situation, hjälp som ger dig din en energi, kraft och lust tillbaka .

Relaterade inlägg

Laddar inlägg