"Uppvärdera" kontorsmöblerna – hyr begagnade

Visste du att du kan hyra dina kontorsmöbler?
Nej, troligen visste du inte det trots att fördelarna är många: miljömässiga, ekonomiska och praktiska.
Förhoppningsvis kan vi börja sätta ett större värde på våra möbler än vad vi gör idag.

Spara

Uppvärdera möblerna

Verksamheter leasar idag, utan att blinka, saker som skrivare, kaffemaskin, bilar, och all form av elektronik. Varför är det så självklart att göra det, men inte lika självklart att leasa möbler? Det är egentligen konstigt. Vi märker att möbler inte är en särskilt högt värderad vara idag, detta trots att en svensktillverkad stol oftast är gjord för att hålla EN HEL LIVSTID.

Istället köper vi hela tiden nytt. Svenska kontor köper årligen nya möbler för cirka 5,7 miljarder (SCB, 2019). Där inte ens ”slit och släng” längre, vi köper nya möbler innan vi hinner slita ut de gamla.

Hyr begagnat istället för att köpa nytt

Att leasa och hyra är ett av de mest miljövänliga valen. Detta för att möblerna kan cirkuleras från och till en annan verksamhet, så länge de är funktionella. Idag är vår erfarenhet att många företag som flyttar slänger möblerna, istället för att sälja dem vidare.

Genom att hyra eller leasa begagnade kontorsmöbler kan verksamheten anpassa hur länge ni använder möblerna till längden på hyreskontraktet. Ni kanske sitter i tillfälliga lokaler, i projektkontor? Då går det att hyra på kort tid.

Krångligt att sälja vidare

”De nya möblerna vi köper in kan sedan någon annan ta över.” Ja, det är en vanlig tanke. Men tyvärr erfar vi att dessa möbler istället så småningom slängs. De kanske inte längre fyllde rätt funktion, kanske var obekväma, eller inte passar det nya konceptet för nästa kontor. Och för att det kan vara krångligt och dyrt att sälja dem vidare.

När behoven ändrats – eller det inte blev som ni tänkt

Om verksamheten hyr begagnade möbler istället för att köpa nya, behöver ni inte sitta på en specialbeställd möbel för tusentals kronor, som kanske var jättesnygg men visade sig vara obekväm. Eller har behoven i verksamheten ändrats? Efter en tid kan ni byta ut möbler, och lägga till. Ni kanske blivit fler i företaget?

Ekonomiskt att hyra begagnat

När en hyr begagnade möbler blir månadskostnaderna fasta och verksamhetens kapital behöver inte bindas upp. Detta istället för att för att investera miljoner på nyproducerade möbler, som en dessutom ska ta ansvar för när verksamheten inte längre har behov av dem.

Därför ska ni hyra begagnad kontorsinredning

  • Det är ett av de mest miljövänliga alternativen
  • Kontoret blir mer cirkulärt
  • Möblerna används tills de inte längre är funktionella
  • Det är ekonomiskt och ni kan investera i annat istället

Relaterade inlägg

Laddar inlägg