Har du anställt någon med Aspergers syndrom/Autism/AST?

Inkludera rätt är oerhört viktigt. Det gäller för alla. Något som dock är extra viktigt vid denna diagnos är tydlighet. Läs kunskapsinlägget där du får några enkla råd. Du får också svaret på varför jag som föfattare skriver Aspergers syndrom/Autism när diagnosen heter AST sedan 2016?

Spara

Varför skriver jag skriver Aspergers syndrom/Autism?

Jag vill först förklara varför jag skriver Aspergers syndrom/Autism. Det beror på att från och med 2016 diagnostiseras ingen med Aspergers syndrom/Autism längre. Nu kallas det AST (Autism spektrumtillstånd) men alla som en gång fått diagnosen Asperger har den kvar.

När någon utreds för autism används diagnosmanualen DCM-5. Där har nu diagnosen Aspergers syndrom tagits bort och man pratar istället om ”autism spectrum disorder”. DSM-5 används mycket i Sverige men när en läkare ska registrera en diagnos till Socialstyrelsen används kodverket ICD-10. I ICD-10 finns diagnosen Asperger kvar och vissa personer får denna där. Nu till

Som tidigare nämnt så är det alltid viktigt att en onboardning går så smidig till som möjligt för både den nyanställde och de befintliga medarbetarna. När du har anställt någon med Aspergers syndrom/Autism/AST finns det fyra viktiga steg i processen som är extra viktiga. Utbildning, förberedelser för den första dagen, den första dagen och provanställningen. Hur du närmar dig varje steg kommer direkt att påverka den autistiska medarbetarens prestation och integration i företagskulturen.

Här är en snabb översikt över vad du behöver tänka på vid varje steg i introduktionsprocessen:

Utbildning

Det absolut allra första du behöver göra är att utbilda din nuvarande personal om autism och spektrum innan den nya anställdes startdatum. Detta kommer att hjälpa dem att få större förståelse för utmaningarna och beteenden hos människor inom autismspektrumet, och vara mer välkomnande för sin nya gruppmedlem.

Alla som kommer att interagera med den autistiska anställde, inklusive ledning, teammedlemmar mfl bör utbildas. Utbildningen bör vara upplysande, praktisk och effektiv.

Precis som alla nyanställda kommer en anställd med autism att kräva utbildning i både jobbrelaterade funktioner som processer och verktyg samt personalpolicy och procedurer.

Förberedelser inför första dagen

Personer med autism kan utmanas med instruktioner som är vaga eller tvetydiga. Var istället mycket specifik INNAN den första dagen på jobbet. Tala om exakt vilken tid de ska komma, vart de ska åka, vem de ska fråga efter och eventuell klädkod. Tänk på att ångest inför den första dagen kan vara överväldigande för en autistisk person. Speciellt om det uppstår otydlighet.

Det är viktigt att ha två nyckelkontakter som tilldelas den nya medarbetaren – en person de rapporterar till för arbetsuppgifter och en "kompis" som kan gå runt med dem på arbetsplatsen och som kan vara deras "go-to-person". Båda rollerna är proaktiva genom att individerna i dessa roller bör ha regelbunden avstämning med den nya medarbetaren, eftersom personer med autismspectrum kan ha svårt att söka hjälp även när det behövs.

Första dagen

Mycket är likadant som med onboarding av någon utan diagnos. Med det finns några bitar som är extra viktiga.

Bekanta den nya autistiska medarbetaren med arbetsplatsen. Presentera dem för deras arbetsledare och kompis, förklara skillnaden mellan de två. Låt dem veta exakt hur, när och var de kommer att utbildas.

När du förser dem med företagets HR-policyer och rutiner ge instruktioner för att läsa dem inom en viss tidsram. Se till att beskriva dina produktivitetsförväntningar för den första dagen, veckan och månaden. Detta är oerhört användbart eftersom anställda inom autismspektrumet kommer att förvänta sig att arbeta på sitt första uppdrag när de kommer till jobbet och en del kan blir oroliga om de inte omedelbart upplever sig produktiva.

Provanställningen

Provanställningen kan vara en orolig tid för en anställd med autism då jobbet är mycket viktigt för dem och de kommer att vara bekymrade över sin produktivitet och kvaliteten på arbetet. För att underlätta för individen i denna ångest, se till att ge regelbunden feedback, även om det bara är några ord varannan dag. Om de inte utför arbete enligt förväntningarna eller om det finns oönskade beteenden, ge feedback som är direkt och respektfull. Kom ihåg att "direkt" inte betyder "ovänlig". Det betyder att "säga vad du menar och mena vad du säger". Reflektera extra över vad du verkligen säger.

Se till att den tilldelade "kontorskompisen" stämmer av med den nya medarbetaren och ger lämpligt stöd. Skämt och sarkasmer kan till exempel vara svåra för autister att bearbeta och skall undvikas i all kommunikation.

Utgå från att hen vet om sina behov.

En bra, tydlig och väl genomtänkt onboarding är viktigt oavsett diagnos eller inte. Detsamma gäller att planera in uppföljningar och då det är viktigt att vara lyhörd för individens behov. Likadant är det med den sociala tillvaron. Den är en viktig och utmanande del av dagen. Tydliga behov kan finnas för återhämtning. Utgå från att hen vet hur det ska hanteras. Kommunicera med individen om vilka behov just hen har så att ni undanröjer frågetecken och löser eventuella frågor snarast

Går det att generalisera?

Om du har träffat en person med Aspergers, då har du träffat just en person! Precis som med alla som inte har diagnos är alla lika men olika. Därför går det inte att generalisera. Dock kan det finnas tydliga behov som kan lösas till det bästa om kommunikationen fungerar bra.

Några snabba extra tips

  • Sociala situationer är inte alltid bekväma för en person med Aspergers/Autism- många gånger ser de inte några tydliga mål och syften med att sitta och prata om vädret eller andra saker. Acceptera det.
  • Betrakta personen som vem som helst med eller utan diagnos och låt inga fördomar prägla er kontakt. Endast förståelse.
  • En person med denna diagnos kan behöva använda mycket energi för att titta i ögonen. Det kan känns obehagligt och stjäl energi i onödan.. Det är inte för att vara otrevlig och nonchalant individen undviker ögonkontakt eller har lärt sig kamouflera det genom att fästa blicken så att det ser ut som hen ser en i ögonen. Självklart finns även de som inte upplever just detta jobbigt utan kan se i ögonen när de pratar.
  • Ta gott om tid! Ni kommer att vinna på att ta tid till kommunikation och förståelse i början för långsiktighet.

Men bra introduktion så undanröjer ni många frågetecken och ni kommer ha en mycket bra medarbetare.

Författare: Marianne

Relaterade inlägg

Laddar inlägg