Är belysning en fråga om damm?

Med en suck stark nog att ersätta ett helt kontorslandskaps ventilation utbrister ljusdesignern, ”Belysning i skola är en fråga om damm”. Året var 2015 och de infällda homogena LED-plattorna hade nu, likt ett schackbräde, fått fäste som ett givet val även i skolmiljön - Schack Matt.

Spara

”Belysning i skola är en fråga om damm”

En arg och uppgiven blick från min dåvarande kollega mötte mig, jag släppte fokus från mitt arbete och frågade hur mötet hade gått. Med en suck stark nog att ersätta hela kontorslandskapets ventilation svarade hon; ”Belysning i skola är en fråga om damm”. Jag tittade storögt och frågande på henne när hon kraschade ner i sin kontorsstol. Från att att ha sett en förväntansfull ljusdesigner skutta iväg till ett belysningsmöte satt här nu en krossad kollega som svamlade om damm. Året var 2015 och de infällda homogena LED-plattorna hade nu, likt ett schackbräde, fått fäste som ett givet val även i skolmiljön - Schack Matt.

Det viktigaste ljuset

Belysningens kraft som pedagogiskt verktyg samt för att skapa trivsamma och trygga miljöer för både elever och lärare behöver knappt nämnas, tänker jag. Det är väl en självklarhet för alla som läser detta? Eller? Redan 1932 när ”Skolornas elektriska belysning” gavs ut av Ljuskultur gav författaren exempel på bra respektive dålig belysning i undervisningssalar. Elektrisk belysning i all ära, men det viktigaste ljuset för både elever och lärare är ändå dagsljus och solsken, såväl 1932 som nu 90 år senare.

Innan LED tiden- inget damm

Lysrör väcker ofta associationer till ett irriterande brum och till ett än mer irriterande lågfrekvent flimmer, men för skolan fanns det ändå bra belysningsprinciper ifrån dessa lysande rör. Från mitten av 1900-talet och framåt pendlades belysningen i regel för att ge ett indirekt och rumsskapande ljus tillsammans med ett direkt och mer riktat ljus nedåt. Innan LED som den givna ljuskälla kom var lysrören såpass utvecklade att varken flimmer eller brum var märkbart. Lysrörs-armaturerna hade också utvecklats likt skorstenar så att den värme som alstrades gjorde att minimalt med damm samlades.

Naturligt komplement till dagsljuset

Det finns en fantastiskt bra referens, Matildelunds förskola av Jonas Kjellander Sweco, att referera till. 2009 vann skolan Svenska Ljuspriset och 2010 Nordiska Ljuspriset. Belysningen består till stor del av ett fokuserat riktat ljus som pedagogerna använder som verktyg för samling, lek, pyssel osv. Belysningen är också på ett naturligt sätt ett komplement till dagsljuset, vilket behövs för våra norra breddgrader.

Kravställ rätt inför skolmiljöns belysning

Nu står vi från och med detta år tillsammans med en ny belysningsstandard, SS-EN 12464-1:2021. Om namnet är svårt att lägga på minnet är det bättre att du kravställer ”belysning enligt senaste utgåvan av Ljus & Rum”. Jag är personligen inte denna standards största fan, men jag tror den kan göra nytta i rätt händer. Den nya standarden utmanar den homogena belysningsanläggningen genom att ställa krav på belysning för vertikala ytor och indirekt belysning i tak. Den innehåller även krav på cylindrisk belysning, dvs hur en någorlunda cylindrisk person uppfattas.

Självklart finns det som alltid genvägar runt standarden för den som vill sälja dig en LED-anläggning med ett gråmulet dis där fotonerna står som spön ner i backen. Det säkra rådet är dock att ta hjälp av en ackrediterad oberoende ljusdesigner som enklast hittas via Svensk Ljusdesigner LD, för att utveckla goda ljusmiljöer. Detta för en god skolmiljö.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg