Checklista för den digitala arbetsplatsen
Har du det du behöver för att klara den allt mer digitala arbetsvardagen? Framtiden är flexibel, smart och digital och med den nya arbetsvardagen kommer nya behov. Det innebär bland annat att skaffa sig utrustningen som krävs för att behärska hybridlösningar och digitala samarbeten. Nedan har vi tagit fram en checklista med saker du bör se över.

Hur säker är din IT-lösning?
Grunden för digitala samarbeten ligger i en säker molnlösning. En allt större mängd data flyttas till molnet, vilket ställer stora krav på IT-säkerheten. Kort förklarat handlar IT-säkerhet om att skydda viktiga tillgångar och säkra verksamhetens fortlevnad, så se till att du har en säker molnlösning.
Hur stabil är din mötesteknik?
Du behöver mötesteknik som fungerar lika bra på kontoret som hemma. Det ska vara möjligt att träffas på olika plattformar oavsett om du har interna eller externa och affärskritiska möten. Är mötestekniken tillräckligt stabil för flera digitala möten, och kan den hantera alla externa videomöten, oavsett samarbetsplattform?
Hur digitala är dina konferensrum?
Hur många deltagare är i genomsnitt på varje möte? De flesta videokonferenser hålls endast för ett litet antal personer, och då blir det ineffektivt att placera en stor, kraftfull videokonferensutrustning i det största mötesrummet. Tänk igenom vilken typ av möten ni har och bestäm vilka mötesrum som endast ska ha en skärm, och vilka som behöver teknisk utrustning för större videokonferenser.
Har du rätt IT-plattform för att kommunicera effektivt inom organisationen?
I en digital värld är en pålitlig IT-plattform med ett stabilt och säkert nätverk ett absolut måste. Om du använder Teams, använder du den fulla potentialen? Teams har många smarta funktioner som gör det otroligt enkelt att samarbeta och ger en betryggande flexibilitet. Du kan samarbeta lika enkelt oavsett var du sitter och arbetar och oavsett vilken funktion du har i organisationen.
Har du digitaliserat dina viktigaste dokument?
Hur hanterar du företagets viktigaste dokument? Är arbetsplatsen fortfarande beroende av papper och pappersarbete eller behandlar du fakturor och dokument elektroniskt? I så fall har du förmodligen sparat tid och minskat kostnader, när manuella processer för attestering och signering av fakturor, avtal och reseräkningar har ersatts av digitala arbetsflöden.
Har du omfördelat och anpassat kontorets ytor?
När allt fler arbetar på distans och färre är på kontoret samtidigt, kan stora ytor gapa tomma. Se till att använda dessa ytor mer effektivt. Behovet av flera små mötesrum har förmodligen ökat under pandemin, och här har du möjlighet att omvandla kontorsplatser till små rum för videomöten och samarbeten. Eller varför inte skapa kreativa ytor som lockar medarbetarna till kontoret? I en allt mer digital vardag blir det viktigare med personliga möten för att få den digitala arbetsplatsen att fungera.