Det nya ledarskapet - Leda med T som i tillit

Arbetet på distans under pandemin slog hål på en myt om att folk inte arbetar på distans. De visar sig att folk faktiskt jobbar, även om de inte kontrolleras av chef eller ledning.

Spara

Netflix och äta popcorn i två år?

Kunskapsarbetare som fick, eller tvingades jobba hemifrån under pandemin, fortsatte helt enkelt att jobba. Vi föll inte för att titta på Netflix och äta popcorn i två år. Vi jobbade på helt enkelt. Självklart fanns det de som inte klarade av att jobba lika bra, eller som helt enkelt smet undan, men de allra flesta verkar ha jobbat på.

Före och efter pandemin ledarskap

För mig finns det ett före och efter pandemin i hur vi borde tänka på ledarskap. Vår valuta för arbete har under lång tid varit plats och tid. Men tänk om vi inte alls ska tänka så, utan faktiskt gå mycket hårdare in för mål och resultat. Det är det som är det viktiga. Vad vi åstadkommer – inte var vi satt när vi åstadkom, eller hur lång tid det faktiskt tog. I Sverige har Louise Bringselius texter och tankar kring tillitsbaserad styrning och ledning gjort avtryck. Hon beskriver tillit som ett nyckelbregrepp, där tillit är att som utgångspunkt välja att lita istället för att misstro, särskilt nedåt relation i hierarkin. (Bringselius 2017)

Relation mellan chef och medarbetare i fokus

Just när det gäller relationer och ledarskap, så är LMX en väl utforskad teori. LMX står för Leader Member Exchange teorin och LMX handlar om relationen mellan chef och kollega. LMX fokuserar inte på ledarens egenskaper eller medarbetares agerande, utan på just relationen mellan chef och medarbetare. Teorin uppstod när man undersökte grupper som arbetat länge tillsammans, och där man såg att det var tilliten och trovärdigheten mellan chefer och medarbetare som var mest avgörande för att arbetet fungerade bra.

Olika nivåer i våra relationer chef - medarbetare

Förenklat kan man säga att vi har olika nivåer i våra relationer chef - medarbetare. VI kan vara främlingar där vi pratar främst om krav och förväntningar och utgår från ett transaktionellt förhållningssätt, som att vi byter lön mot arbete. Nästa nivå innebär att vi är bekanta med varandra. Vi kan kommunicera mer socialt och vi kan också ha mer utbyte känslomässigt. Den högsta nivån är partnerskap. Det är när chefen och medarbetarna litar på varandra och är engagerade i och för varandra. Relationen präglas av respekt och också ett känslomässigt engagemang, och framför allt en hög nivå av tillit.

LMX Påverkar prestation

Det man har visat med LMX, är att den påverkar saker som prestation väldigt bra. Har vi tillit och en bra relation, så presterar vi också väldigt bra. Forskning som består av meta-analyser, där man samlar tidigare forskning och slår ihop dem, är särskilt starka och pålitliga. Det finns flera sådana kring LMX, till exempel den i Personnel Psychology för några år sen. Genom att lägga ihop många studier av LMX, kunde de visa att tilliten och relationen mellan chef och medarbetare är avgörande för hur vi presterar.

Utgå från tillit, tills motsatsen bevisats

Så i ledarskapet behöver inte ägna sig så mycket åt kontroll. Utgå från tillit, tills motsatsen bevisats. Om någon trots tillit och en bra relation inte bidrar, då kan man börja kontrollera. Men för de medarbetare som kan leverera utan att bli kontrollerade, ska man som chef istället lägga krut på att lära känna varandra, och se hur man på bästa sätt kan stötta sina medarbetare.
Det nya ledarskapet handlar om att utgå från tillit!

Bringselius, L. (2017). Tillitsbaserad styrning och ledning: Ett ramverk. (2 uppl.) (Samtal om tillit i styrning). Tillitsdelegationen
Martin, R., Guillaume, Y., Thomas, G., Lee, A., & Epitropaki, O. (2016). Leader–member exchange (LMX) and performance: A meta‐analytic review. Personnel psychology, 69(1), 67-121.



Författare: Lena Lid Falkman

Relaterade inlägg

Laddar inlägg