Ta ansvar- Ge utrymme till förtroende och tillit

Det är en turbulent tid som vi lever i, där omvärldens händelser de senaste åren har gjort djupa avtryck som påverkat våra liv, professionellt som privat. Först en pandemi och därefter kriget i Ukraina och på detta skenande elpris till förhöjda matkostnader. Nu kanske ni undrar – vad har det att göra med arbetsmiljö?

Spara

Ovisshet skapar oro

Vi vet att förändringar, vare sig de är på arbetsplatsen eller i vår privata sfär, påverkar oss. Det spelar ingen roll om vi är hemma eller på jobbet. Som individer reagerar vi naturligtvis olika på yttre händelser. Beroende på vilka erfarenheter som vi bär med oss, har vi olika strategier för att hantera det vi utsätts för i form av olika händelser. Vi vet att oro över framtiden skapar beteenden där både konflikter som ohälsa kan bli en följd. Det är nu vi behöver lyfta dialogen hur vi bygger en socialt tillitsfull arbetsmiljö. För här blir relationen mellan chef och medarbetare som mellan medarbetare/ medarbetare, en viktig faktor för att säkerställa att ohälsa inte ska uppstå på arbetsplatsen. Frågan är hur vi ska nå dit?

Att skapa rätt förutsättningar

För några veckor sedan höll jag ett seminarium för ett antal nyblivna chefer. En av deltagarna berättade att hen hade 150 medarbetare under sig. Jo, du läste rätt – inte 15 personer utan 150! Min fråga blev naturligtvis hur hen upprätthåller en dialog med alla för att säkerställa att ingen av dem är i riskzonen. Svaret blev att det naturligtvis inte går. Med andra ord blir det oerhört svårt att bygga en relation som är tillitsfull och förtroendegrundad.

Vi vet att en viktig faktorn för en människas välbefinnande är stöd i arbetet (Rostila och Toivanen 2018, sid. 320). Sådana viktiga friskfaktorer i arbetet kan vara tydliga mål, god handledning, återkoppling samt gemenskap i en arbetsgrupp. Om det finns en socialt mogen arbetsmiljö, dvs stöd från chefer och kollegor har detta visat sig reducera stressfyllda situationer, konflikter och i förlängningen även uppkomsten av arbetsrelaterad ohälsa.

När vi talar om tillit blir förväntningen att vi vill känner förtroende och en positiv förväntning på varandra. Genom att bygga socialt tillitsfulla system på arbetsplatsen vet vi idag att det minskar konflikter, höjer prestationen som arbetsglädje i organisationen. Med andra ord kan vi dra en slutsats att en grundbult till en väl fungerande arbetsgrupp ligger i tillit till varandra som till chefen.

Varför behöver vi prata arbetsmiljö och innebörden av denna?

Syftet med arbetsmiljölagen är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, samt uppnå en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska anpassa teknik, arbetsorganisation och arbetsinnehåll på så sätt att arbetstagaren inte utsätts för fysiska eller psykiska eller sociala belastningar. Utifrån proposition 1976/77:149 finns det angivet att arbetsplatsen ska bidra till arbetstillfredsställelse både ur fysiskt som psykosocialt perspektiv. Det ska även ges möjlighet till personlig som yrkesmässig utveckling. Arbetsmiljölagen är inte detaljstyrande utan är utformad som en ramlag, dvs vad en arbetsgivare måste göra utifrån ett minimum kopplat till att upprätthålla en god arbetsmiljö.

Utöver arbetsmiljölagen innehåller föreskriften systematiskt arbetsmiljöarbete AFS 2001:1 allt som anses vara av betydelse för arbetsmiljön. Att förhindra direkta hälsofaror i arbetet genom ett förebyggande arbete till frågor gällande arbetsledning, jämställdhet och företagshälsovård. Men även möjlighet till utveckling av individen och andra frågor som kan påverka trivsel och arbetsklimat.

Mår medarbetare bra – mår företaget bra!

Hur ska vi bära oss åt för att bygga socialt trygga system där tillit och förtroende för varandra är en utgångspunkt? Här kan vi luta oss mot forskningen som visar att den som visar tillit i mellanmänskliga relationer får i regel tillit tillbaka. Tillit skapar ytterligare tillit i en växande spiral (Gunnar Aronsson, professor i arbets- och organisationspsykologi).

Innebörden av detta blir att om du som chef visar dina medarbetare tillit, kommer dina medarbetare att känna samma känsla. Medarbetare som mår bra, presterar bättre och känner en högre motivation i sitt arbete. Resultatet blir att ledarens tillit ökar i relation till medarbetarens prestation. Arbetsgruppen ska veta att chefens agerande alltid utgår från medarbetarens bästa – även när det handlar om samtal där medarbetare inte gör det som förväntas av hen. Vi är komplexa individer och bär vi på en oro kopplad till exempelvis ekonomi, kommer det att påverka vårt mående. Om vi inte mår bra kommer det i slutänden att avspegla sig på arbetet genom sämre arbetsprestation eller ökade konflikter.

Stressad organisation – minskad tillit

Utifrån föreskriften organisatorisk och social arbetsmiljö AFS 2015:4 §§ 9, är det viktigt att balansera kravet mot de resurser som finns kopplat till enskildas arbete som i organisationen. Att se över arbetsbelastningen är en avgörande faktor eftersom en hårt pressad organisation får svårt att bygga tillit.

Lite till mans kan vi konstatera att om vi är stressade kommer toleransen att sjunka för olika former av belastning samt att inställningen blir mer negativ. Resultatet blir att chefen kommer att få svårt att genomföra förändringar och riskerar istället att det byggs upp ett missnöje hos medarbetarna. Nu kommer chefen och kräver att vi ska jobba mer – när jag redan är överbelastad!
Att skapa transparens och öppet samtalsklimat som bygger på att jag vill ditt bästa, kommer resultera i att svåra frågor blir lättare att hantera eftersom vi har byggt upp ett förtroende för varandra och framför allt lärt känna varandras behov och förväntningar. Det är viktigt att ledare och chef bygger en företagskultur där det accepteras att framföra klagomål som belysa missförhållanden, utan att det kan leda till kränkande särbehandling eller repressalier.

Att lära av det som går att göra bättre

Genom att bygga en trygg arbetsmiljö säkerställer du som ledare att medarbetare vågar öppna sig kanske inte endast kring sådant som är orsakat av arbetet. Som jag inledde påverkas vi av händelser och skeenden runt omkring oss och med det, medarbetares prestation som motivation. Genom att skapa förtroende för varandra, kan en hel del problem förebyggas. Att våga framföra klagomål som medarbetare och att som ledare/ chef motta klagomål utan att ta det som personlig kritik är en förutsättning och nödvändighet för att bygga en socialt trygg organisation.

Hur ska vi då bygga tillit?

Först och främst så krävs det både kunskap som tid hos ledare och chefer för att kunna utöva sitt ledarskap. Detta är något som många ledare och chefer under mina föreläsningar berättar att de saknar. Mycket tid läggs på exempelvis strategiska arbeten och administrativa uppgifter. Bristande förutsättningar för ledare och chefer blir i sig ett arbetsmiljöproblem. Att skapa tillitsfulla arbetsplatser sker inte över en dag utan kräver långsiktighet!

Vi vet att ett aktivt arbetsmiljöarbete bådar för att både chefer som medarbetare kan utvecklas och må bra på sin arbetsplats. Just nu befinner vi oss i en tid av turbulens där samtalet mellan dig och medarbetare blir extra viktigt! Att våga ställa mer personliga frågor för att säkerställa att ohälsa inte uppstår. För i grund och botten spelar det ingen roll om ohälsans ursprung ligger i omvärlden – utan det centrala är hur det påverkar verksamheten och i och med det blir det något som du som chef måste agera på.

Kom ihåg att en försämrad arbetsmiljö blir dyrt i längden både för individen som för företaget. Genom att agera på tidiga signaler kan du som chef hjälpa medarbetaren samt säkerställa att en god arbetsmiljö upprätthålls.

Mina bästa tips

  • • Var lyhörd för dina medarbetare genom att lära känna varandra.
  • • Visa att du litar på dina medarbetare – oftast får du tillit och förtroende tillbaka
  • • Utöva ditt ledarskap – se till att du har rätt förutsättningar som kunskaper. Saknas dessa måste du tala med din chef
  • • Var konsekvent och rättvis!
  • • Visa empati och engagemang genom att vara närvarande. I samtal stäng av telefonen och fokusera på samtalet.
  • • Ställ frågor och lyssna aktivt på vad medarbetaren har att säga.
  • • Skapa utrymme för dig själv genom att avsätta tid för reflektion

Relaterade inlägg

Laddar inlägg