”Tack för mig!”- Varför lämnar man sin anställning?

Under de senaste åren har många organisationer kämpat med frågor kring kompetensförsörjning, att rekrytera den kompetens som det finns behov av. I en omfattande undersökning ”Tack för mig!” från Institutet för Stressmedicin, beskrivs varför personer lämnat sin anställning inom Västra Götalandsregionen. Rapporten och Stefan Tengblads tankar kring detta hittar du här!

Spara

Kämpat med frågor kring kompetensförsörjning

Under de senaste åren har många organisationer kämpat med frågor kring kompetensförsörjning, att rekrytera den kompetens som det finns behov av. Inom många områden finns det brist på personal. Detta skapar ett behov för organisationer att öka sin attraktivitet, att kunna erbjuda nyanställda goda villkor och utvecklingsmöjligheter. En fråga i sammanhanget handlar också om att försöka behålla de medarbetare man har och här finns det mycket att göra.

Ställ dig den viktiga frågan

En viktig fråga i sammanhanget är varför medarbetare slutar. Detta kan skilja sig åt från mellan olika yrken och arbetsgivare men det kan ändå finnas gemensamma orsaker. I en omfattande undersökning ”Tack för mig!” från Institutet för Stressmedicin, beskrivs varför personer lämnat sin anställning inom Västra Götalandsregionen.

”Tack för mig!”

Av de över 4000 svaren är den enskilt mest angivna orsaken den organisatoriska arbetsmiljön. Nästan två tredjedelar (63,6%) av de som besvarat enkäten har angivit att denna haft ”mycket stor betydelse” eller ”ganska stor betydelse” i deras beslut att lämna sin anställning.

Inom den organisatoriska arbetsmiljön är bristfälligt ledarskap (45%) det mest frekvent förekommande, tätt följt av hög arbetsbelastning (41%). Även bristande uppskattning från ledning/chef (30%) är vanligt förekommande inom detta område. Det finns så klart andra orsaker till att medarbetare såsom lönenivå, yrkesstatus och karriärmöjligheter, men arbetsmiljö och ledarskap visar sig här vara väl så viktigt för att medarbetare skall vilja stanna kvar i sitt arbete.

Det förföriska begreppet tillit

Det har sålts in med stor framgång att medarbetare i den offentliga sektorn vill ha mer frihet och handlingsutrymme och mindre av styrning och kontroll med hjälp av det förföriska begreppet tillit. Enligt denna omfattande undersökning är det faktiskt tvärtom, att medarbetare vill ha mer styrning i sin vardag, i den mening att arbetsplatserna är mer välordnade att konflikter blir hanterade, att ingen negativ särbehandling förekommer och att det finns ett tydligt och närvarande ledarskap.

Ledarskaps- och arbetsmiljöfrågorna behöver ges högre prioritet

En slutsats från denna undersökning är att ledarskaps- och arbetsmiljöfrågorna behöver ges högre prioritet, utan en bra eller åtminstone godtagbar arbetsmiljö kommer medarbetare att sluta i en allt större omfattning. Arbetsgivare kan inte nu och i framtiden förvänta sig lojalitet utan att ha förmåga att tillhandahålla väl fungerande arbetsplatser.

Har vi verkligen råd?

Frågan är om det finns chefer med förutsättningar och förmåga att stödja arbetsmiljöarbete och tillhandahålla feedback till medarbetare så att de vet om de har gjort ett tillräckligt gott arbete. Många chefer hinner inte med en sådan arbetsroll, men frågan är om våra organisationer har råd med att tillhandahålla ett bristande och otillgängligt ledarskap? Mitt svar är nej då jag inte tror det går att vänja yngre medarbetare vid de många gånger rätt så eländiga arbetsplatser som är så pass vanligt förekommande.

Författare: Stefan Tengblad
Professor i Human Resource Management
Göteborgs universitet

Relaterade inlägg

Laddar inlägg