Förstärk varumärket med aktiv och lekfull miljö
Idag behöver arbetsgivare anpassa sig i högre utsträckning för att attrahera den yngre generationen och skapa mångfald på arbetsplatsen. Det finns nya studier som påvisar att arbetsgivare behöver få en ökad förståelse för att kunna bibehålla och även rekrytera nya yngre talanger.

Vad tittar Generation Z efter i rekryteringsannonser?
Gen Z, födda 1995-2003, skiljer sig mycket åt från alla tidigare generationer, enligt två nya studier. Arbetsgivare behöver hänga med för att inte gå miste om den värderingsstyrda Generation Z i sina team.
Visserligen har ersättningsnivån (lönen) ökat i betydelse för Gen Z nu under lågkonjunkturen men det finns andra viktiga parametrar att ta hänsyn till.
En färsk undersökning har gjort av livsmedelsföretaget Compass Group. Där ser man att 61 procent av Gen Z granskar personalförmåner mer noggrant i rekryteringsprocesser än vad tidigare generationer gör, där siffran ligger på 42 procent. Alltså är det nästan 20 procent fler i Gen Z, som vill ha mycket mer att säga till om när de formar sina arbetsliv.
Vad är viktigt för att nå yngre talanger?
Av den osäkerheten som finns idag i vår omvärld, så kan det även påverka unga talangers karriärval beroende på vad arbetsgivare erbjuder. Det visar sig i en studie av Academic Works -Young Professional Attraction Index, YPAI, att 15 procent överväger att idag söka jobb som inte passar deras profil. Kan arbetsgivare inte konkurrera i lön så behöver det absolut inte vara den enda lösningen för att fånga upp Generation Z. Det är viktigt att kunna erbjuda ett ökat fokus på god arbetsmiljö och ett ledarskap som ger den yngre generationen trygghet på arbetsplatsen. Då ökar chansen till att både behålla och attrahera nya talanger.
En aktivt och lekfull miljö måste givetvis gå hand i hand med ett modernt ledarskap som förstår vikten av miljön. Det räcker inte att måla över väggar och ställa ut gungor samt karuseller om det sitter omodernt ledarskap i väggarna, enligt mig som författare.
Ledningsgruppen behöver ha en samsyn och kunskap om vad rörelse och lekfulla miljöer ger utlopp för, för att möjliggöra implementeringen på bästa sätt. En ökad förståelse och acceptans, där dom aktiva och lekfulla miljöerna även vågar användas i högre utsträckning än om det bara ställs ut.
Genom att se hälsa ur ett holistiskt perspektiv så får vi större kunskapsbredd om vad aktiva och lekfulla miljöer gör för oss. Både för att må bra fysiskt, psykiskt, spirituellt och även socialt. Saknas detta så påverkar det vår helhetshälsa och även hur vi presterar. Kan ledande personer förstå vikten till en uppmuntrande implementering ger det också dom anställda en ökad förståelse.
Fakta, länkar & källor
Läs kunskapsinlägg som:
”Vilken generation saknar ni, X, Y eller Z?
Länk:
https://chef.se/anpassa-dig-efter-gen-z-annars-byter-de-jobb/
Källa:
Compass Group och Academic Work.
Författare: - Mattias Sagmander