Har ni kundmöten online? Här är 5 tips för bättre digitala säljmöten.

Jobbar du med försäljning? Då saknar du nog de personliga mötena just nu. We feel your pain. Därför har vi tagit fram en guide med 5 tips om hur du skapar bästa möjliga resultat i företagets digitala försäljningsmöten.

Spara

För oss som jobbar med försäljning är mötet med andra människor livet.

Och även om digitala säljmöten fungerar, så är kemin som uppstår i ett fysiskt möte svår att återskapa på de vanligaste videoplattformarna. Det handlar om detaljer i kroppsspråk och tonfall. Superviktiga ledtrådar som man lätt missar på en skärm.

Så, ska vi deppa ihop och kämpa på i digital motvind tills pandemin är över?

Icke! Det går nämligen att fixa.

Så hur får man till ett bra kundmöte online?

Efter hundratals digitala säljmöten under 2020, i flera olika lösningar, har vi sett att vissa digitala möten helt enkelt är bättre än andra.

Vissa möten sticker ut.

Och det är ingen slump att vissa lyckas bättre. De har oftast två saker gemensamt.

• En strategi för videomöten.
• En videolösning med tillräcklig flexibilitet för att backa upp strategin.

Med det på plats vågar vi lova att du kommer att ta era videomöten till en helt annan nivå.

För vet du vad?

95% av dina konkurrenter använder standardlösningar.

Och de har ingen strategi för digitala säljmöten.

Zero.

Så för att sticka ut krävs inte några jätteinsatser. Det är enklare än du tror.

För vad är viktigt vid försäljning?

Tajming. Trygghet. Varumärke. Förtroende.

Se därför till att din videotjänst hjälper dig att förmedla detta.

Vi börjar med tajming

Enligt undersökningar blir upp till 95% av alla digitala möten försenade, oftast på grund av problem med tekniken.

Det gör att du och dina säljare säkert har börjat många kundmöten med:

”Hör du mig?”

”Ser du detta?”

”Hallå?”

Ingen bra start.

Faktum är att ungefär 30% av tillfrågade säljare menar att deras videokonferensutrustning hindrar dem från att göra ett bra jobb. Inte tvärtom.

Ouch.

Så det första du bör göra? Säkerställ att era möten inleds utan teknikstrul.

Se till att välja en videolösning som du kan integrera med de program som medarbetarna är vana vid att använda. Det gör att de är trygga i tekniken.

Skapa flow genom enkelhet

Ta sedan bort alla onödiga funktioner och förenkla för medarbetaren.

Dina säljare behöver inga fräcka bakgrunder eller emojis i sina vanliga möten, så det behövs inte digitalt heller. Tvärtom, så kan de stjäla fokus eller krångla. Se till att den videotjänst du väljer levererar the basics på bästa sätt: bra bild, bra ljud och enkel inloggning för dina kunder. Det räcker långt.

Och vet du vad?

Om du har ovanstående på plats klår du den absoluta majoriteten av dina konkurrenter med hästlängder.

För kom ihåg: 95% av deras digitala kundmöten börjar med ursäkter och teknikstrul.

Nästa tips: ge din kund trygghet och igenkänning

Idag möter ni era kunder i en mängd olika kanaler. Därför är det viktigare än någonsin med en sammanhållen upplevelse av ert varumärke, även i videomöten. Standardlösningar som Teams, Meet och Zoom är svåra att anpassa och skräddarsy för just ert företag.

Så vårt andra tips är att skaffa en lösning för videomöten som går att skräddarsy. Då kan ni se till att alltifrån inloggningsfönster till inbjudningar och digitala ”väntrum” följer er grafiska profil och tonalitet.

Förenkla uppföljning och bygg förtroende

Standardlösningar för videomöten är svåra att integrera med ert CRM och andra samarbetslösningar. Dessutom skapar krånglig administration ofta frustration i säljkåren. Man vill kunna fokusera på affären, inte behöva uppdatera femtioelva fält i CRM:et.

En skräddarsydd videotjänst hjälper era säljare genom integrationer med kalendrar, CRM och företagets andra digitala samarbetsverktyg. Det gör att du skapar ett sammanhållet, smidigt arbetsflöde som stöttar säljaren och gör försäljningsprocessen effektiv.

Minska säljkostnaden med optimerade licenser

I större företag, med tusentals medarbetare utspridda i olika tidszoner, blir det lätt väldigt många licenser. För att hålla nere kostnaderna bör man välja en videotjänst som optimerar användningen av licenser.

Låt oss säga att ert företag har 1000 medarbetare, spridda över flera olika tidszoner. Då behövs i normalfallet 1000 licenser. Samtidigt är det kanske bara 300 personer som arbetar samtidigt. En smart videotjänst gör att ni kan fördela licenserna på ett effektivt sätt och bara betala för de som behövs.

Författare: Informationsteknik

Relaterade inlägg

Laddar inlägg