Egen studio för företagets webinars och events?

Idag har det blivit allt vanligare att sända live. Plattformar som Zoom och Teams har gett många företag chansen att livestreama när de vill, var de vill. Och, kanske ibland, hur de vill. Nåja. Men hur tar man företagets webinars och distansmöten till nästa nivå och får den där ”TV-känslan”? För alltfler blir svaret att bygga en egen studio.

Spara

Så ska vi alla bli TV-producenter?

Det enkla – och svåra - svaret är faktiskt ett rungade ja!

Rörlig media växer enormt, både i extern och intern kommunikation. Så om ni inte redan hoppat på tåget är det dags att ta steget till mer professionella livesändningar. Samtidigt är det viktigt att inte springa iväg, utan att precis som i allt annat, sätta rätt nivå och planera utifrån företagets behov, krav och budgetramar.

Måste man ha TV-kvalitet under webinars?

Idag tittar vi på mer rörlig media än någonsin. Därför är vi mycket mer medvetna om produktionskvalitet än tidigare, vilket ställer högre krav på livesändningar. Men samtidigt, att gå från noll till hundra direkt är sällan en bra idé. Så att gå från webkamera till Morgonstudion i SVT, över natt, blir oftast inte bra.

De företag som lyckas börjar istället i liten skala. Med tiden förändrar och utvecklar man sina sändningar i takt med att företagets behov, kunskap och förutsättningar ändras.

Hyrstudio, eget sändningsrum eller mobil studio?

Att skapa webinars och andra livesändningar av professionell kvalitet kräver tekniskt kunnande, utrustning och vana - både bakom och framför kameran. Om man vill få bra kvalitet på sina webinars, men inte har rätt kunskap och utrustning i företaget kan man därför börja med att hyra en studio. Då kan man dessutom välja hur mycket hjälp man vill ha före, under och efter produktionen.

Du kan också hyra in mobila studiolösningar som innebär att du hyr in tekniker, ljus, ljud och teknisk utrustning som installeras tillfälligt i företagets egna lokaler.

Fortfarande sugen på en egen studio?

För många mindre företag och organisationer är det svårt att motivera en egen, professionell, studio. Det kräver duktiga tekniker, budget och professionell utrustning vilket många mindre företag inte har.

Då räcker det väldigt långt med en bra videokamera, mjukvara, genomtänkt ljus, bra mikrofoner och ljuddämpande textiler. Det ger kanske inte riktigt samma ”TV-känsla”, men publiken får en avsevärt mycket bättre upplevelse än vad en webbkamera och dator kan erbjuda.

Men för att skapa sändningar med ”TV-känsla” av hög kvalitet som bygger varumärke behövs ofta mer. I och med att webinars och webbsändningar har blivit allt vanligare, har även förväntningarna höjts. Både hos den som ska nå ut – och hos mottagaren. Detta tar alltfler företag på allvar, vilket gör att många större företag idag producerar allt mer av sitt rörliga material i en egen studio.

För större företag lönar det sig ofta att bygga en egen studio, istället för att hyra in utrustning eller att hyra in sig i en extern studio. Det ger dessutom full kontroll över sändningarna och ökar både säkerheten och tillgängligheten, när all utrustning finns inom företagets väggar.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg