Förstudie återbrukad inredning - Sveriges kommuner

Ta del av en förstudie där 124 kommuner har deltagit via inbjudan. Urvalet är gjort utefter en befolkningsmängd i kommuner som är från 19 000 invånare och uppåt. 26 kommuner och 38 respondenter har valt att delta i förstudien som gjordes digitalt under Q1 2021.

Spara

Varför en förstudie kring återbrukad inredning?

Det finns mycket diskussioner om varför återbrukad inredning inte användas i större utsträckning än vad det gör idag, men vi behöver komma ihåg att processen framåt är mycket långsam. Tröskeln är helt enkelt för hög för slutkund och föreskrivande led för att det skall bli en snabbare utväxling av återbruket på marknaden. Det saknas ett större forum där man kan se ett mer komplett och större berikat utbud från de olika aktörer som finns på marknaden.

En del av detta problem är också svårigheten med den interna cirkulationen av inredning på större företag, organisationer och kommuner. Hur får man inköpta möbler att leva så länge som möjligt och att användas av många användare under sin livstid? Denna problematik är en av orsakerna till att det köps in ny inredning trots att det finns tillgängligt inom organisationen. En annan problematik är att det ofta inte finns ett medvetande och/eller process för att lyfta frågan internt.

Möjligheter

Idag finns det tekniska möjligheter att visualisera, organisera och erbjuda återbruk. Både för intern cirkulation av befintligt bestånd samt att inkorporera de framförhandlade avtalsprodukterna inom återbrukad inredning. Genom att kombinera dessa olika erbjudande/val kan man göra stora besparingar på inköp, tid och miljö.

En annan möjlighet blir även att enkelt kunna använda det överskott på inredning som finns i stora organisation till tillfälliga evenemang eller insatser över begränsad tid utan att det behöver göras några inköp. Även här blir det en förtjänst på ledtider och administrativ arbetstid.

Sveriges kommuner besvarar förstudien

Omfattningen i rapporten är att återspegla de frågor och svar som ingick i förstudien så konkret som möjligt. Alla frågor besvarades av alla deltagande kommuner och antalet deltagande från respektive kommun varierade från 1- 3 deltagare. Deltagarnas roller var i huvudsak upphandling och inköp, men vissa kommuner valde även att addera någon person från miljöavdelningen.

Möjliga behov / lösningar

Förstudien visar på två möjliga behov av digitala lösningar, Intern cirkulation samt digitala avrop på upphandlade avtal.

A. Intern cirkulation.
Den interna cirkulationen syftar till att visualisera det befintliga beståndet av inredning som är över/tillgänglig eller behöver avyttras. Detta för att det ska kunna komma till nytta i andra verksamheter inom kommunen och vara det första alternativet innan inköp görs.

B. Avrop upphandlade avtal.
Att digitalt/visuellt se inredning av återbrukskaraktär från upphandlade avtalsleverantörer för att se det totala utbudet och enkelt kunna jämföra produkterna innan avrop sker digitalt.

Exempel från förstudien

På frågan om allt internt bestånd varit visuellt tillgängligt: (viktning 0 - 5)
- …hade man valt produkter därifrån först för att det går snabbast -4,14
- …hade man valt produkter därifrån först för att det är mest ekonomiskt fördelaktigt -4,21

På frågan om man haft det totala utbudet av produkter digitaliserat på ett tydligt sätt (både internt bestånd samt produkter från upphandlade avtals leverantörer av återbruk) och presenteras likt en e-handel med bra produktinfo och tydliga foto, skulle det: (viktning 0 - 5)
- …vara tidsbesparande -4,71
- …vara möjligt att avropa produkt utan kontakt med leverantör -4,29

På frågan om upplevda trösklar i den analoga inköpsprocessen av inredning anger man främst: (viktning 0 - 5)
- svårt att utvärdera en offert mellan olika leverantörer -3,64
- långa ledtider, beställaren behöver kontakta säljare och invänta offert -3,5

Ett urval av reflektioner som uppstod i intervjuerna

- Merparten tror att återanvändning av eget bestånd absolut kan ersätta en del ny inköp.
- Ett stort upplevt problem är att det känns väldigt svårt att estimera kostnaden inför ett inköp. Väldigt mycket beror på säljarens val av produkter och det finns oftast inget sätt att få grepp om det innan. Om man har ett visst belopp att handla för vill man själv kunna förändra så man får ut mest av det.
Vid förändringar av offert tar det ofta lång tid (dagar).

Läs hela förstudien

Det är idag en väldigt stor skillnad mellan de olika kommunerna i hur långt man kommit i frågorna om intern cirkulation av inredning samt att ha separata upphandlade avtal just för återbrukad inredning. Generellt sett är intresset dock stort för att återbruka inredning i kommunen samt att ha möjlighet till att upphandla det.

Nedan kan du öppna upp "Förstudie i sin helhet" i en pdf
eller själva ladda ner här.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg