Att påverka med färg

De flesta av oss har en favoritfärg (och blått sägs vara de flestas solklara favvo). Men om vi ser bortom någons favorittröja, hur kan man använda färger till nudging? Vad känner vi till exempel när vi omges av färgen blått?

Spara

Hur påverkar den blå färgen?

Nu när vi ändå tagit upp det kan vi lika gärna börja med den blå färgen. Härliga lugna miljöer, kanske du tänker på. Semesterhav och sommarhimmel. Men blått är, förutom lugnande och med en touch av ledighetsassociationer, en färg som ger oss en känsla av stabilitet och trygghet. Har du någonsin tänkt på varför till exempel försäkringsbolag och vårdaktörer väljer att omge sig med blått i både logotyper och annonser? Det är bland annat för att inge förtroende och få oss att känna att “yes, här är någon som kommer ta hand om mig – de här kan jag lita på”.

Vad händer om vi målar väggarna i en reception blå, använder blå fåtöljer i lobbyn eller täcker golvet i entrén med en blå matta? Kanske kan vi ge kunder och besökare ett tryggt första intryck av vårt kontor. Kanske kan vi ge en nervös potentiell medarbetare ett lugn inför intervjun. Blått kan till och med sänka pulsen! Dessutom visar forskning att vi är mer produktiva i blå rum.

Orange färg påverkar vårt sätt att kommunicera

Vill vi ge våra medarbetare en boost? Självklart vill vi det! Då kan färgen orange överraskande nog vara rätt val. Den är, tro det eller ej, en mycket mångsidig och social färg. Den kan få dina medarbetare att öppna upp och förbättra sitt sätt att kommunicera. Den höjer humöret och vässar gott uppförande. Dessutom är den, trots att den används till varselvästar, faktiskt en färg som lugnar ner oss. Och som om inte det vore nog ger den vår självrespekt en skjuts, och leder till att vi respekterar våra medarbetare mer. Och tänk hur vacker en solnedgång kan vara…

Det är dock viktigt att komma ihåg att hur vi påverkas av färg inte är något universellt – olika färger representerar olika saker beroende på land och kultur. Vi här i väst ser svart som en symbol för sorgflor och död, medan den totala motsatsen vitt symboliserar samma sak i öst.

Fel färg på fel plats

Färg kan vara lite läskigt att inreda med. Tänk om det ser för skrikigt ut? Blir det brokigt? Kommer besökarna känna det som att de vandrat in på en cirkus och inte för ett möte på ett företag? Allt beror på hur det görs och vilka tankar som finns bakom. Används färgerna på rätt sätt i rätt miljö kan de förstärka känslor och beteenden. Det finns inga specifika regler för detta, men att ha detta i bakhuvudet är både nyttigt och effektivt. Används “fel” färg på “fel” plats kan den öka stress.

Grönt är skönt

Något som inte ökar stress är färgen grön. Vad får du upp för bilder i huvudet av den färgen? Natur och skog kanske? Som bekant använder sig de flesta miljöorganisationer av färgen i sina logotyper, vilket inte är konstigt med tanke på vilka associationer färgen oftast ger oss. Kravmärkning, Greenpeace, eko-stämpel…
Vad naturen får oss att känna är olika från person till person, men oftast pushar det oss i positiva riktningar. Vissa känner ett lugn, andra känner sig uppfriskade, vissa känner sig helade. Vi har gjort ett inlägg om Biophilic Design – att föra in naturen i inredning och miljöer – där vi berättar mer om detta.

Vilken känsla vill du förmedla till dina medarbetare, kunder och samarbetspartners? Hur vill du att inte bara kontorets yttre utan även känslomässiga språk ska vara? Vad är viktigast för dig och dina kollegor?
Våga experimentera med färg och se vad du får för resultat. Skulle det bli katastrof går det ju faktiskt alltid att måla om…


På bilderna
1. Blå toner
2. Kontraster
3. Vågat med färg
4. Grönt



Fotograf: Jason Strong

Källa: Verywellmind

Relaterade inlägg

Laddar inlägg