Lärares arbetsmiljö förbättras med fokus

En stor del av lärarens arbetsdag som sker utanför klassrummen kräver en hög nivå av koncentration. Likt elever behöver även lärare koncentration och fokus för att få uppgifter gjorda med god kvalitet.

Spara

Lärarens arbetsdag är full av utmaningar, krav och ansvar. Utöver själva undervisningen finns det en mängd uppgifter som måste hanteras utanför lektionstid. Varför är koncentration så viktig för lärare, och hur kan tekniker som visuell brusreducering göra en värdefull skillnad även i lärarens arbetsmiljö?

Uppgifter i lärarens vardag som kräver fokus:

  • Förberedelse och planering
  • Bedömning och betygsättning
  • Reflektion och utvärdering
  • Mailkommunikation med föräldrar

En stor del av vår koncentrationsförmåga är beroende av att vi inte blir distraherade. Tro det eller ej, vi blir mest av allt distraherade av oss själva. När vi tycker något är svårt, tråkigt eller jobbigt att utföra. Kunskap om hjärnan och hur vi kan skapa tillfällen för fokus kan vara avgörande för att få saker gjorda.

Intryckssanering ökar fokus

Fysiska hjälpmedel för fokus är standard i klassrummet. Det är naturligt att dessa hjälper eleverna att öka och bibehålla fokus när de utför koncentrationskrävande uppgifter. Men hur är det med fokusverktyg i lärarrummet?

Brusreducerande lurar och brusreducerande glasögon borde t.ex. vara naturliga arbetsmiljöverktyg även i det öppna lärarkontoret.

Vår hjärna skannar ständigt av omgivningen för potentiella hot och faror, dvs de intryck som händer runtomkring oss stjäl av hjärnans bandbredd. Dock skiljer hjärnan skiljer på sådant som är bekant eller händer ofta (tar mindre bandbredd), intressant, irriterande eller obekant (tar mer bandbredd). Med verktyg som blockerar dessa intryck får vi automatiskt bättre fokus.

Kognitiva processer där koncentrationen är viktig:

  • UPPMÄRKSAMHET: ”Koncentrationens ficklampa” kan vi välja att rikta på en uppgift, på en smärta i ryggen eller kollegan som går förbi i periferin.
  • INHIBITION (hämma distraktioner): Vi kan välja att undertrycka eller hämma distraktioner i periferin. Detta sker automatiskt när vi hamnar i flow, men ju svårare eller tråkigare en uppgift är, desto svårare får vi också att hämma distraktioner och bibehålla fokus på uppgiften.
  • ARBETSMINNE: Den delen av minnet som tillåter oss att hålla och bearbeta information tillfälligt medan vi arbetar med en uppgift. Arbetsminnet tillåter oss att behålla den röda tråden och komma tillbaka till och slutföra uppgiften.
  • LÅNGTIDSMINNE: Kunskap, färdigheter eller erfarenheter som är relevanta för det vi arbetar med.
  • PROBLEMLÖSNING: För att lösa ett problem (t.ex. med gruppdynamik i klassen, hur den där föräldern ska hanteras) använder vi många av de nämnda kognitiva processerna samtidigt.

Mentala tekniker för ökad koncentration

Även med mentala tekniker kan vi bli bättre på att hålla koncentrationen. Det finns övningar för bl.a. inhibition och uppmärksamhet. Dessa tekniker har i studier visat sig kunna förbättra områden i hjärnan som har med arbetsminne och kreativitet att göra.

Testa bl.a.:
Öva riktad uppmärksamhet ("ficklampan")
Öva öppen uppmärksamhet (välja fokus)

Fördjupning - Studier om visuell brusreducering

Studier visar att visuell brusreducering ökar koncentration, minskar belastning på hjärnan och ökar prestationen.

The effects of visual distractors on cognitive load in a motor imagery brain-computer interface (2020)
Gränssnitt mellan Hjärna och Dator (BCI Brain computer interface) översätter hjärnans signaler till datorsignaler/praktisk output. Man ville undersöka hur visuella distraktioner påverkade detta gränssnitt och den kognitiva bördan för användaren. Man jämförde två sessioner där 16 användare ”gjorde två sessioner av Motor imagery BCI” under förutsättningar av inga distraktioner, visuella distraktioner och med kognitiva strategier (för att minska den kognitiva bördan). Utvärdering av den kognitiva bördan gjordes med NASA-TLX (task load index). Irrelevant visuell stimuli ökade objektivt den kognitiva bördan. Den subjektivt uppskattade kognitiva bördan ökade för lågpresterande deltagare.

Augmented concentration: Concentration Improvement by visual noise reduction with a video see-through HMD. (2019)
Simulerad kontorsmiljö med en video av passerande kollegor i periferin - med ingen, måttlig och hög nivå av ut-blurrat visuellt fält/visuell brusreducering samtidigt som en matematisk uppgift utfördes. Hög nivå av visuell brusreducering gav 10% ökad prestation och mellan visuell brusreducering ökade prestation med 7,9% mot ingen visuell brusreducering.

When visual stimulation of the surrounding environment affects children’s cognitive
performance (Rodrigues & Pandeirada) (2018)

Barn (64 barn mellan 8-12 år) presterar sämre i kognitionstester med mer visuell stimuli runt sig.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg