Hjärnhälsa på arbetsplatsen: 10 övningar för bättre hjärnhälsa på arbetsplatsen

Vi vet ganska väl hur vår hjärna fungerar idag. Men att skaffa sig en bra hjärnmiljö som optimerar prestation och mående händer inte bara. Det dimper inte bara ner i knät på oss utan vi behöver skapa och försätta oss i en sådan miljö. Här får du kunskap och insikter i vad du kan tänka på och varför det kan vara bra att tänka på.

Spara

Inget hokus pokus, utan ganska så självklart. Vissa övningar handlar om en viss plats, vissa om disciplin, och andra om regler och planering. Häng med på dessa tio tips för en bättre arbetsdag.

Provar du endast 5 av nedan råd så är du ändå en bit på väg!

  1. Placera dig i en passande ljudmiljö. Ska du göra något som kräver högre koncentration kan en helt tyst miljö eller zon vara bäst. Men nästan lika bra kan vara en lokal med lagom sorl där det inte går att urskilja tydliga ord, t ex ett kafé.
  2. Hitta en plats där inget lockar och pockar. Du vill ju få arbetsuppgifterna gjorda. "Dunka på" i arbetet, eller hur? Jobbar du på distans, se då till att det är långt ifrån ditt eget hem där precis allt som kan avleda dig finns.
  3. "Digidisciplin"- disciplin runt det digitala. LÄGG BORT DIN TELEFON. Kräver stora bokstäver eftersom INGET stör dig lika mycket. Vi klarar inte av att ha den nära oss om vi ska komma någon vart och bli klara. Den behöver läggas bort eller vara avstängd. Kolla av den efter en timme. Punkt slut.
  4. Ha en preussiskt disciplin kring rytm. Jobba en stund, gå bort från datorn en stund och kom tillbaka. Repetera.
  5. Planera din dag med antingen det allra viktigaste först (för att få checka av och få nöjdheten av en dopamindusch samt för att kunna släppa tanken på det) eller starta dagen med det som kräver mest koncentration och fokus. Vår kognitiva förmåga är som bäst på förmiddagen.
  6. Jobba i tidssjok. Jag vill bjuda på tre modeller: nr 1) Tvåtimmarsmetoden. Alltså skapa fyra tvåtimmarsavsnitt med ett göromål per avsnitt. Det kan vara skriva rapport i två timmar, sedan surfa och samla information i två timmar, ha möten i två timmar (ja det kräver att det är som du bokar dem dikt an), göra administration i två timmar etc. 2) Pomodorometoden. Den går ut på att sätta en timer på 25 minuter för att göra ett bestämt arbete och sedan ta en paus i fem minuter. Vi vet att vår hjärna fokuserar riktigt bra så länge men sedan behöver en kort hjärnpaus (alltså INTE att ta upp mobilen). Gör detta i flera omgångar. 3) Forskaren, d v s en sak en hel dag t ex en mellanchef som ska förbereda alla lönesamtal och behöver komma in i tänket.
  7. Rör på påkarna för påhittighet. Rörelse i någon form ger blod och syre och en massa annan mat för hjärnan. Behöver du lösa något eller komma vidare när du fastnat så hjälper det ofta att gå utomhus och gå. Nya nätverk startar i hjärnan och nya tankar formas. Hörde jag dagdrömmeri? Ja, det är ett kreativt och associerande tanketillstånd som borde få precis en så het status som det förtjänar!
  8. Mys, värme och belöning. Jag vill slå ett slag för atmosfären som går att skapa för dig själv när du ska ta dig an en uppgift. Som en kock förbereder sin "mìse en place" med skarp kniv och framplockade skålar eller hantverkaren som har knäskydd, favoritradiokanalen i hörlurar och verktygen nära. Så kan du bana in dig och ditt hjärnkontor och få ett påslag av må bra-substanserna oxytocin, dopamin, serotonin genom att göra en liten procedur innan du börjar. Kanske kaffe eller te, den där favoritmackan, den där instrumentala musiken (svensk pop stör genom att du vill sjunga med) och för min egen del en ljus fönsterplats (jag ogillar och blir låg av skum belysning)
  9. Lunchregel. Ta lunchpaus, gå ifrån och prata med dina kollegor eller någon annan. Vår sociala hjärna vill umgås och känna gemenskap vilket gör mycket för sinnesstämningen och för att trycka tillbaka stresshormonet kortisol resten av dagen.
  10. Sista tipset: skaffa regler och följ dem. Om jag var du skulle jag prioritera två av ovan övningar och "regler"; ta bort telefonen och jobba i tidssjok.

Relaterade inlägg

Laddar inlägg